Tło i uzasadnienie

Opis stanu istniejącego i uzasadnienie potrzeby realizacji Projektu

Wsk. wykorzystania taboru w MZK Sp. z o.o. wynosi ok. 85%, co jest wartością niezadowalającą. Wpływa na to wysoka awaryjność wyeksploatowanych autobusów, dlatego też jednym  z elementów niniejszego projektu jest wymiana 12 autobusów.
W 2009r. z usług MZK Sp. z o.o. w Zamościu skorzystało 6 175 741 pasażerów. W roku 2008 było to 6 540 963 podróżnych.
Liczba pasażerów spada z roku na rok. Do takiej sytuacji w największym stopniu przyczynia się słaba jakość taboru oraz jego dość duża awaryjność.  Kolejnym istotnym problemem jest: ubogie wyposażenie zaplecza technicznego; brak odpowiednich pętli i zatok autobusowych na trasach co negatywnie odbija się na bezpieczeństwie ruchu; niedostateczna ilość wiat przystankowych utrudniająca pasażerom oczekiwanie na autobus i zniechęcająca w okresie jesienno-zimowym do korzystania z komunikacji miejskiej.
Przestarzały tabor oraz nieodpowiednia jakość usług przewozowych w zetknięciu z dynamicznie rozwijającą się  konkurencją ze strony przewoźników prywatnych może w przyszłości stanowić poważny problem dla rentowności.
Potrzeba realizacji projektu wynika z dokumentów strategicznych. Jednym z najważniejszych jest Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego. Cele to m.in.: rozbudowa i modernizacja systemu komunikacyjnego i przejść granicznych; poprawa kondycji ekologicznej środowiska. Misją Strategii jest: uruchomienie procesów rozwojowych w regionie umożliwiających trwały i zrównoważony rozwój województwa, przyczyniających się do poprawy jakości życia i wzrostu dobrobytu mieszkańców Lubelszczyzny. Projekt wpisuje się w jeden z obszarów priorytetowych Zaktualizowanej Strategii
Rozwoju Woj. Lubelskiego na lata 2006 – 2020: Priorytet nr 3, cel operacyjny 3.1., który zakłada zwiększenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej, wspieranie rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego i pozamiejskiego (w tym: w oparciu o ekologiczne rozwiązania).
Realizacja projektu wynika z Wojewódzkiego Programu Rozwoju Infrastruktury Transportowej i Komunikacji dla Województwa Lubelskiego. Projekt stanowi główny priorytetowy temat wymieniany w „ZPRTP w Mieście Zamościu na lata 2007 – 2015”. Sformowano: następujące wnioski:
1. Konieczne są dalsze zmiany w org. i zarządzaniu usł. komunikacji miejskiej, dla zwiększenia ich atrakcyjności i dostępności dla mieszk.
2. Problemem podstawowym jest przestarzały tabor autobusowy.
Z liczby 46 posiadanych autobusów MZK tylko 37 szt. spełnia wszystkie warunki eksploatacyjne wymagane na liniach komunikacyjnych. Ze złego stanu taboru wynikają: niski stopień jego wykorzystania, wysokie koszty remontów, wyższe zużycie paliwa, niski standard, słabe przystosowanie do przewozu osób niepełnosprawnych zbyt mała liczba autobusów
niskopodłogowych.
3. Rozbudowy wymaga inf.. drogowa związana z transp. publ. m.in.: budowa pętli i zatok autobusowych, montaż i wymiana wiat,
Systematyczna wymiana taboru na nowoczesne, niskopodłogowe autobusy dostępne dla osób niepełnosprawnych i zasilane gazem CNG, oraz poprawa jakości infrastruktury przystankowej  spowoduje: odmłodzenie taboru a w związku z tym zmniejszenie kosztów przeglądów i napraw, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych (CNG jest tańszy od oleju napęd.), zmniejszenie zanieczyszcz. środowiska spowodowanego przez komunik. publiczną (CNG - paliwo proekologiczne), zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz mających problemy z poruszaniem się, dostosowanie harmonogramu przejazdów do potrzeb podróżnych. Zakładając, że zwiększy się liczba podróżnych korzystających z usług MZK można zaryzykować stwierdzenie, że nie będzie dalszego gwałtownego wzrostu ruchu spowodowanego samochodami osob.
Ze względu na fakt, iż Zamość jest wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO ochrona i właściwe kształtowanie środowiska kulturowego są jednym ze strategicznych celów rozwoju miasta i powinny być uwzględnione w sposobie prowadzenia polityki przestrzennej na jego terenie.


Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zamknij
Proszę czekać... Proszę czekać...