Cele i efekty
Cele i efekty społeczno-gospodarcze projektu
Główny cel projektu to: poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Zamościu. Celem realizacji działań przewidzianych w projekcie jest udoskonalenie działań związanych z problematyką komunikacji i transportu w Zamościu, dla doprowadzenia do poprawy jakości usług z zakresu transportu publicznego, a tym samym zwiększenia atrakcyjności gospodarczej Miasta Zamość. Z celem bezpośrednim wiążą się cele pośrednie, który przyczyniają się do rozwiązania problemów zidentyfikowanych na etapie analizy problemów projektu.
Cele pośrednie projektu:
W sferze społecznej:
- Polepszenie infrastruktury służącej obsłudze transportu publicznego, dzięki zwiększeniu ilości wiat przystankowych, zatok i pętli.
- Podniesienie standardów przemieszczania się podróżnych środkami transportu publicznego.
- Likwidacja barier ograniczających dostęp do środków transportu osobom niepełnosprawnym.
- Wzrost bezpieczeństwa pasażerów i kierowców, poprzez zamontowanie w nowo zakupionych autobusach systemu monitoringu.
- Polepszenie warunków podróżowania dla osób ociemniałych i niedowidzących (informacja głosowa w autobusach).
Realizacja w/w celów będzie miała duży wpływ na poprawę jakości funkcjonowania transportu publ. w Zamościu. Dzięki nowo zakupionym autobusom komfort podróżowania diametralnie wzrośnie. Co więcej nowy tabor będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Kolejnym ważnym elementem, jest wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno podróżnych jak i osób obsługujących pojazd, dzięki stałemu monitoringowi wnętrza pojazdów jak i budowie pętli i zatoki, co umożliwi pasażerom sprawne wsiadanie do pojazdu. Nowoczesne autobusy zapewniają bezpieczeństwo i poprawę warunków pracy kierowców. Zastosowanie innowacyjnych technologii w zakresie obsługi i sterowania pojazdem poprawia komfort jazdy i znacznie ułatwia prowadzenie pojazdu, a także obsługę pasażerów na przystankach. Wnętrze kabiny kierowcy w nowoczesnym autobusie jest klimatyzowane, istnieje możliwość dostosowania parametrów fotela do indywidualnych preferencji, tablica rozdzielcza jest czytelna – czynniki te mają bezpośredni wpływ na poprawę warunków pracy.
W sferze środowiskowej
- Zmniejszeni zużycia paliwa szkodliwego ekologicznie (ON) poprzez zakup autobusów zasilanych CNG,
- Minimalizacja szkodliwego oddziaływania transportu na środowisko przyrodnicze.
Dzięki realizacji projektu zakupionych zostanie 12 autobusów czyli 25% całego taboru MZK w Zamościu. Nowe zakupione autobusy zastąpią nadmiernie wyeksploatowane. Zakup 12 szt. nowych autobusów, postawienie 25 wiat (nowe oraz wymiana części starych wiat na nowe), budowa pętli i zatoki autobusowej wpłynie na poprawę jakości funkcjonowania transportu
publicznego w Zamościu. Dzięki nowo zakupionym autobusom wzrośnie jakość i standard świadczenia usług przewozowych.
Nowy tabor będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zwiększy się dostępność usługi.
Autobusy proekologiczne (Euro 5) umożliwią znaczące zmniejszenie ilości emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń komunikacyjnych – spadek nawet o 700% w stosunku do wycofywanego taboru.
Montaż nowych i częściowa wymiana starych wiat poprawi komfort oczekiwania pasażerów na przystankach, zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. Wszystkie wyżej wymienione elementy podniosą jakość usług jakie świadczy MZK Sp. z o.o.. co z kolei ma owocować wzrostem liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Zamościu.
Wskaźniki rezultatu:
Liczba osób korzystający z komunikacji miejskiej - 6 180 000 osób/rok
Liczba osób zadowolonych z obsługi, korzystających ze środków komunikacji publicznej - 90 %.
Przewidywana całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC) – 0 szt.
Nowe wiaty przystankowe zlokalizowane na istniejących przystankach komunikacji miejskiej oraz wybudowana zatoka i pętla autobusowa stanowić będą infrastrukturę ogólnodostępną, do której na równych zasadach dostęp (rzeczywisty i potencjalni) posiadają inni przedsiębiorcy.