Pozytywny wpływ projektu

-  na politykę równych szans
Przedsięwzięcie ma pozytywny wpływ na politykę równości szans realizując zobowiązania Polski jako państwa członkowskiego do funkcjonowania w oparciu o przepisy wynikające z Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zapobiegające dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Realizowany projekt bezpośrednio zakłada działania, które zwiększają równość szans, dostosowując tabor do potrzeb osób niepełnosprawnych (informacja głosowa w pojazdach, tabor niskopodłogowy).  Zostanie osiągnięty wymierny efekt w postaci likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych w zakresie korzystania z komunikacji publicznej, dzięki wymianie 16 szt. starych autobusów z wysoką podłogą, nie posiadających udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wprowadzenie do ruchu 12 szt. pojazdów niskopodłogowych z systemem "przyklęku" oraz mocowania wózków inwalidzkich, w tym dziecięcych. Ma to istotne znaczenie tym bardziej, że  MZK Sp. z o.o. obsługuje oprócz Miasta Zamość także 5 gmin sąsiednich. Projekt przyczyni się więc tym samym także do zwiększenia dostępności placówek kulturalnych, obiektów historycznych, szkół, placówek zdrowotnych, administracji publicznej, zlokalizowanych w Mieście Zamość (centrum regionu)  dla osób niepełnosprawnych. Dlatego też realizowany projekt wpływa pozytywnie na politykę równych szans zarówno w krótkiej, jak i w dłuższej perspektywie.

-  na politykę społeczeństwa informacyjnego
W ramach projektu przewiduje się zakup nowoczesnych niskopodłogowych autobusów, wykorzystujących najnowsze, innowacyjne rozwiązania techniczne i technologiczne, w tym w zakresie systemów zasilania gazem ziemnych CNG. Autobusy posiadać będą najnowsze dostępne na rynku rozwiązania w zakresie monitoringu bezpieczeństwa pasażerów i mienia
wewnątrz pojazdów, systemu przeciwpożarowego, systemów gwarantujących bezpieczną obsługę przez kierowcę podczas jazdy. Projekt w sposób pozytywny wpływa na politykę budowy społeczeństwa informacyjnego z uwagi na fakt, iż  przewiduje wprowadzenie sterowanych elektronicznie systemów  obsługi pojazdu, informacji pasażerskiej  i głosowej w autobusach. Tym samym w jego efekcie nastąpi udostępnienie technik informacji i komunikacji oraz silne oddziaływanie na kwestie przetwarzania danych. W efekcie realizacji projektu planowane jest więc wyposażenie pojazdów w elementy sprzętu elektronicznego, umożliwiające zwiększenie poziomu dystrybucji wiedzy i informacji w społeczeństwie. Zapewni to rozwój i wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w życiu codziennym wszystkich obywateli. System stworzy możliwość  monitorowania napełniania pojazdów dla potrzeb zarządzania liniami komunikacyjnymi w mieście.

- na politykę ochrony środowiska
Projekt wpisuje się w cele funduszy unijnych w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W ramach inwestycji przewiduje się zakup 12 nowoczesnych, niskopodłogowych przyjaznych środowisku autobusów, zasilanych gazem ziemnym CNG, co pozwoli na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń komunikacyjnych. Zakupione autobusy będą spełniały normę emisji Euro 5, emitując bardzo mało cząsteczek stałych oraz związków azotu. Pojazd napędzany silnikiem na gaz ziemny emituje wielokrotnie mniej szkodliwych substancji  w stosunku do pojazdu napędzanego silnikiem diesla:
- emisja tlenku węgla  (CO – czad) ulega obniżeniu ok. 70 - 90 %;
- emisja węglowodorów (NMHC), które decydują o powstawaniu smogu ulega obniżeniu o około 40 – 60 %;
- emisja tlenków azotu (NOx) ulega obniżeniu o ok. 80 – 90 %;
- emisja cząstek stałych (PM – sadza, tzw. „dymienie”) ulega obniżeniu o  ok. 99%;
- silniki zasilane CNG pracują znacznie ciszej niż dieslowskie, hałas jest mniejszy o ok. 40 – 60% (2-4 dB);
- praktycznie do zera obniża się również emisja związków siarki.
Aktualnie nabywany tabor będzie spełniać możliwie najwyższe i najaktualniejsze normy dla zapewnienia dostosowania go do obowiązujących przepisów i wytycznych  w zakresie ochrony środowiska naturalnego – Euro 5. Tabor który zostanie wycofany z eksploatacji po zrealizowaniu zakresu rzeczowego projektu (docelowo 16 szt.) nie posiada żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, jest mocno wyeksploatowany (wiek ponad 20 lat), drogi w utrzymaniu i o dużym zużyciu paliwa.
Stare autobusy spełniają normę EURO 0, co oznacza, że dopuszczalne wartości emisji zanieczyszczeń  są o ponad 700% wyższe niż w przypadku nowego taboru z normą EURO 5 i wynoszą:
- tlenki azotu  14,4g/1kWh
- tlenki węgla 11,2g/1kWh
- węglowodory 0,46g/1kWh
- cząstki sadzy bez limitu.
Przewidywana w ramach projektu likwidacja starych autobusów, niespełniających normy Euro 5 i zastąpienie ich nowymi ekologicznymi pojazdami pozwoli na redukcję emitowanych zanieczyszczeń o ok. 700%. Dzięki wprowadzeniu takich innowacyjnych rozwiązań w komunikacji możliwa jest poprawa jakości środowiska naturalnego i jednoczesny wzrost poziomu usług oraz  życia mieszkańców.
Projekt wpływa pozytywnie na realizację polityki zrównowaźonego rozwoju środowiskowego, gdyż  przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego, obejmując działania zmierzające do zachowania zrównoważonego rozwoju środowiskowego.
Planowana inwestycja wpłynie na zmniejszenie  negatywnej emisji liniowej zanieczyszczeń do powietrza. Inwestycja wywrze pozytywny wpływ na stan powietrza atmosferycznego oraz zdrowie i życie mieszkańców. Dodatkowo realizacja inwestycji umożliwi wycofanie z kursowania na liniach obsługiwanych przez MZK Sp. z o.o. w Mieście Zamość i gminach sąsiednich mocno wyeksploatowanych 16 szt. (ponad 20-letnich) autobusów spełniających normę emisji Euro 0 (nie obowiązująca) , co w istotny sposób przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych


Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zamknij
Proszę czekać... Proszę czekać...